SK »
Svedectvá »
Kresťanskí duchovní, teológovia a profesori »
Rímskokatolícka cirkev »
Biskup Joao Evangelista Terra »
Biskup Joäo Evangelista Terra
Posolstvo "Pravý Život v Bohu" a pápež František
Podľa môjho názoru veľkou teologickou charizmou, ktorú Vassula má, je pripraviť dialóg, čiže stretnutie Krista s celým ľudstvom vo všetkých končinách zeme a úprimné hľadanie Boha. Ježiš prirovnáva Kráľovstvo Božie k mužovi, ktorý v živote hľadá vzácnu perlu (Mt 13,45).
Pápež František v encyklike o viere "Lumen fidei" uvádza, že "náboženský človek sa snaží rozpoznávať Božie znamenia v každodenných skúsenostiach svojho života" (LF 35). Obrazom ohto hľadania sú traja králi z východu, ktorých hviezda priviedla k jasliam (Mt 2,1-12). Svetlo Boha sa im zjavilo ako cesta, ako hviezda, ktorá ich sprevádzala na ceste, ale ktorú treba objaviť... Teda náboženský človek je na ceste a musí byť ochotný dať sa viesť, vyjsť zo seba, aby našiel Boha, ktorý vždy prekvapuje. "Vyznávanie Ježiša ako jediného Spasiteľa potvrdzuje, že všetko Božie svetlo sa sústredilo v Ňom, v Jeho "žiarivom živote," v ktorom sa odhaľuje pôvod a naplnenie dejín" (LF #35). Nejestvuje žiadna ľudská skúsenosť, žiadny ľudský prístup k Bohu, ktorý by nemohol byť prijatý, osvietený a očistený týmto svetlom. Čím viac sa kresťan ponára do kruhu, otvoreného Kristovmu svetlu, tým viac je schopný chápať a sprevádzať na ceste k Bohu každého človeka (LF #35).
Stredobod encykliky pápeža Františka, ktorý hovorí o hodnote hľadania Boha v náboženstvách a o polarizácii ku Kristovi, jedinému Spasiteľovi, je v dokonalom súlade so spismi "Pravého Života v Bohu".
Všetky Vassuline snahy podporiť dialóg viery medzi rôznymi kresťanstvami získali teraz definitívnu podporu z náuky encykliky "Lumen fidei". Teraz sa pokúsim napísať niektoré výroky článku #47, ktorý sa zaoberá "jednotou a inteligenciou viery".
"Dnes sa môže zdať, že je možné dosiahnuť jednotu ľudí v spoločnom úsilí o dobro, v tom, že sa majú radi, že prežívajú ten istý osud či spoločný cieľ. Ale ukazuje sa, aké veľmi ťažké je koncipovať jednotu v samotnej pravde. Zdá sa nám, že jednota tohto druhu odporuje slobode myslenia a autonómii jednotlivca. Skúsenosť lásky nám však hovorí, že práve v láske je možné dosiahnuť spoločný pohľad; v nej sa učíme vidieť skutočnosť očami toho druhého a to, že nás to neochudobňuje, naopak, obohacuje náš pohľad. Pravá láska podľa miery božskej lásky si vyžaduje pravdu a v spoločnom pohľade na pravdu, ktorou je Ježiš Kristus, sa stáva pevnou a hlbokou. To prináša aj radosť viery, jednotu videnia v jednom tele a v jednom duchu. V tomto duchu mohol svätý Lev Veľký tvrdiť: "Kým viera nie je jedna, nie je vierou."
"V čom spočíva tajomstvo takejto jednoty? 1) Viera je "jedna" predovšetkým vďaka jednote Boha, ktorého poznávame a vyznávame. Na Neho sa vzťahujú všetky články viery a sú cestami k poznaniu Jeho bytia i konania. Preto obsahujú jednotu, ktorá je vyššia než akákoľvek iná jednota." (LF #47) 2) Viera je jedna aj preto, že sa obracia na jediného Pána, na Ježišov život, na konkrétne dejiny, ktoré prežíva s nami. (# 47) 3) Napokon viera je jedna aj preto, že ju vyznáva celá Cirkev, ktorá je jedno telo a jeden duch. V spoločenstve s jediným subjektom, ktorým je Cirkev, prijímame aj spoločný pohľad. Vyznávaním tej istej viery staviame na tej istej skale, sme pretváraní tým istým Duchom lásky, vyžarujeme jediné svetlo a máme jediný pohľad, ktorým prenikáme realitu" (LF #47).
Všetky snahy "Pravého Života v Bohu" za účelom naplnenia Kristovej veľkňazskej modlitby: "aby všetci boli jedno, ako ty Otče, vo mne a ja v tebe" (Jn 17), sú teraz schválené (potvrdené) prvou encyklikou pápeža Františka "Lumen fidei".
+ Joäo Evangelista Martins Terra, SJ
Pomocný emeritný biskup Arcidiecézy Brazília-DF-Brazil
Telefón + 55 61 3223.9452
Brazília, 24.08.2013
|