SK »
Svedectvá »
Kresťanskí duchovní, teológovia a profesori »
Anglikánská cirkev »
brat Andrew, CSWG »
Lectio divina pre naše časy podľa brata Andrew, CSWG
Brat Andrew je členom spoločenstva Služobníkov Božej vôle, malej komunity anglikánskych mníchov žijúcich v Crawley vo Veľkej Británii.
Myslel som, že budem diskutovať o rozhovoroch s Vassuly Ryden s Ježišom s ohľadom na Lectio Divina. Duchovné čítanie tvorí dôležitú súčasť života modlitby. Dobre zásobená knižnica je vlastnosťou každého kláštora. Osobitné denné chvíle sú vyhradené na čítanie. Ticho kláštora a obmedzenie reči, ktoré sa kladie aj na tých najzhovorčivejších, prispieva k užitočnému zahĺbeniu sa, keď sa venujeme svojim záležitostiam, o tom, čo sa nám predkladá v našom čítaní. Pre mnícha je zriedkavé, aby nemal knihu (alebo dve) "za chodu". Čítame v refektári (kláštorná jedáleň) a refektár sa tak stáva miestom, kde sa vyživuje a obnovuje telo i duch, jedlo na tanieri a pult na čítanie pred nami. V niektorých domoch sa jedlo berie v tichosti, zatiaľ čo jeden člen komunity číta nahlas všetkým, ale u nás každý číta knihu mlčky pred sebou. "Malé čítanie dobre strávené pri každom sedení"- ako hovorí naše Pravidlo, je najlepšou duševnou diétou pre mnícha. Mal by byť preto disciplinovaným, aby čítal pomaly a uvažoval nad tým, čo je napísané, vo svetle Ducha Svätého."
V skorších fázach nášho života modlitby vyberáme úryvok z materiálu na čítanie pred nami - môže to byť úryvok, fráza alebo len jedno slovo, - a rozjímame nad tým. Duch Svätý, ktorý je vždy pripravený nás viesť, pristupuje zo Svojej strany a vrhá Svoje svetlo na to, čo čítame. Ak mu to dovolíme, poskytne nám hĺbku náhľadu na to, čo čítame, čo by sme nikdy nemohli dosiahnuť sami. John Henry Newman hovorí o "anjelskom dosahu myslenia". Svätý Pavol hovorí o dare "múdrosti, poznania a porozumenia" a má veľa čo povedať o duchovnej zrelosti.
Na ceste, aby som tak povedal, k tejto duchovnej zrelosti, sa niečo stáva. Zisťujeme, že už nedokážeme meditovať pri našom čítaní tak ako predtým, nech by sme skutočne vybrali akékoľvek čítanie, považujeme to za nezaujímavé, nudné, bez života a "uzavreté". Často vyberáme texty, ktoré nám zvykli dávať osvieženie a radosť, a nenachádzame v nich nič. Ak dovolíme Duchu Svätému previesť nás cez to, čo sa teraz stalo čímsi ako skúsenosťou púšte, pokiaľ ide o čítanie, dovedie nás do neskoršej fázy, v ktorej Boh zo Svojej strany vyberie to, o čom máme premýšľať, hĺbať, meditovať a privádza nás v našom myslení k téme, ktorú nám On dal. Táto iniciatíva je teraz na strane Boha. Skutočne, teraz, "Boh predkladá, človek sa disponuje."
Je to radosť, keď sa to začína diať, tým viac, že je to taký neočakávaný zvrat udalostí. Jedno leto som oddychoval v Pustovni sv. Davida. Na stole pred sebou som otvoril knihu otca Gilberta. Svoje čítanie som striedal s manuálnou prácou v záhrade a pri práci som sa našiel, že premýšľam v určitých daných smeroch a ohromne si to užívam. Pracoval som a rozmýšľal som asi dvadsať minút, potom som vošiel dovnútra a znova som si sadol k svojej knihe, a tam predo mnou, akoby vysvietená, bola záležitosť, ktorú som práve premýšľal, zrozumiteľná, jasná, "otvorená", význam odhalený. Hodne z toho slnečného popoludnia som strávil takto zaujatý - trochu som pracoval, trochu čítal, a zakaždým to bolo to isté - predo mnou, ako som si sadol, aby som čítal, bolo to, o čom som premýšľal vonku, a keď som sa následne znova ujal svojej práce na záhrade, bolo mi dané popremýšľať o tom, čo som sa chystal prečítať, skôr ako som si to prečítal. V mojom čítaní ma viedol Duch, a nielen viedol, ale aj učil. Bol to šťastný muž, ktorý sa neskôr popoludní posadil na čaj a premýšľal o slovách žalmistu,
"Vo zvitku knihy je napísané o mne, že mám plniť tvoju vôľu: Ó môj Bože, túžim to robiť, tvoj zákon robí radosť môjmu srdcu." (Ž 40)
Porozumenie takto získané je „dokonalé“, to znamená, že to nie je záver, ku ktorému sa dospelo po zamyslení. Je úplné, ako je uvedené a príjemca túto kvalitu „dokonalosti“ okamžite vníma. To uspokojuje, upokojuje, je stále, stabilné, vyrovnané, nepotrebuje overovanie, je nad kontroverziou a múdrosť a poznanie, ktoré s tým prichádzajú, zdieľajú tieto charakteristiky. Je diskrétne. Nepatrí do rokovacej sály. Patrí skôr do srdca tých, ktorých Duch Svätý pripravuje na jeho prijatie. Často si myslím, že ak by ľudia umožnili Duchu Svätému učiť ich týmto spôsobom, potom by všetky spory o význame Písma a o tom, ako sa má interpretovať, prestali a potom by boli schopní odpovedať na jedinú otázku, na ktorej skutočne záleží, a to „Veríš tomu?“ s definitívnym
"áno alebo nie".
Duch Svätý nás niekedy vedie k tomu, aby sme krátko premýšľali v určitom smere, skôr ako nás vedie k tomu, aby sme našli jeho potvrdenie na stránke pred nami, ako som práve opísal. Inokedy môže jeho vedenie nášho myslenia trvať podstatne dlhšie. Ak nás chce pripraviť na čítanie diela ako povedzme: Temná noc duše od sv. Jána z Kríža, mohli by sme dostať niekoľko týždňov premýšľať a uvažovať nad témami, ktoré obstaráva Duch Svätý. Potom, keď začneme čítať príslušnú knihu, zistíme, že autor pred nami rozložil práve tie témy, ktoré sme v predchádzajúcich týždňoch premýšľali. Tu bude vidno, že čítanie knihy neiniciuje obdobie reflexie, ale skôr ju završuje. Čítanie knihy sa stáva záležitosťou poznávania toho, čo nám už bolo dané v duchu pochopiť. Pripravení, plní očakávania, hľadáme to, čo teraz nachádzame pred nami, a bez váhania prijímame toto naplnenie našich úvah.
Niekedy, v závislosti na tom, čo zamýšľa pre nás Duch Svätý, je doba vedenia ešte dlhšia a môže nás viesť k tomu, aby sme premýšľali a uvažovali v danom smere roky predtým, ako dovedie to dielo k svojmu zavŕšeniu tým, že mám vloží do rúk knihu, ktorú On zamýšľa pre nás - a toto urobil so mnou v súvislosti s Vassulinými Rozhovormi s Ježišom. Počas niekoľkých rokov mi dával na premýšľanie ako hlavné témy - povaha spásy, očistec a onen svet, život v novom stvorení, porážka Satana a zakončenie Duchovnej Vojny, prevod obyvateľstva tohto sveta na nové stvorenie, vzbudenie pastierov potrebných na vedenie stáda do nového sveta, Temná noc, do ktorej bol svet vtiahnutý v našej dobe, koniec tejto Temnej Noci a centrálna úloha, vo všetkom tomto, lásky, lásky Boha, nášho Stvoriteľa pre Jeho stvorenia, a naša odpoveď, v sile lásky a prostredníctvom lásky. Taký bol môj pokrm a nápoj počas tých rokov . Nádherné témy! Úžasné témy! Keď som chodil za svojou prácou okolo kláštora, držal som ich vo svojom srdci a premýšľal o tom, čo mi ony ukazujú, s tým, čo môžem opísať ako veľkú a tajnú radosť. V týchto meditáciách som našiel všetky znaky božského pôvodu, ktoré ma naučili zo skúsenosti hľadať a ktoré spomínam vyššie - stálosť, stabilita, vyrovnanosť a tak ďalej. Takže som pokračoval potichu, a keď som tak robil, mal som oči otvorené na knihu, ktorá bude tieto skvelé témy spájať dohromady. Takéto témy! Takéto témy! Kto ich mohol zapísať? Kto by mohol dokonca myslieť na také ohromné veci a nebol by otrasený do hĺbky duše? Často som sa našiel, ako premýšľam o zvitku, ktorý je napísaný vnútri a zapísaný, ktorý bolo dané vidieť Svätému Jánovi v knihe Zjavenia (5, 1) alebo neskôr (10,10), kde mu dali zvitok, aby ho zjedol, a keď som tak urobil, som bol obnovený k pokoju, nie z tohto sveta, ktorý môže dať iba náš Pán.
Tieto roky meditácie a premýšľania sa naplnili v deň, keď otec Gregory navrhol, aby som čítal Posolstvá, ktoré dal náš Pán Vassule, a otvoril som prvú z dvanástich kníh duchovného čítania, ktorým podobné som nikdy predtým nestretol.
O samotných dielach nemám v úmysle veľa hovoriť. Ako hovorí žalmista a ja používam túto frázu zámerne: „Ony sú viac, ako som schopný vyjadriť“ (Ž 40), ale nabádam vás, aby ste si ich prečítali a posúdili sami. Viac ako v akomkoľvek inom teologickom diele, ktoré som čítal, Duch Svätý, ktorý je v nich, vám odhalí jak seba, tak i druhých dvoch členov Trojice, Otca a Syna, nášho Pána Ježiša Krista. Nie je na mne, aby som sa pokúšal opísať, čomu sa to v skutočnosti podobá, keď sa to stane, zistite sami, keď si ich prečítate. Čitateľ týchto diel nájde v nich svoj vlastný život, v osobe nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je samotným Životom každého a ktorý je autorom týchto diel. Vy môžete nechcieť stretnúť sa s Ním alebo vidieť svoj vlastný život obnažený a odhalený vo svetle Jeho Pravdy, ale On sám vám poskytne nevyhnutné prostriedky, aby ste stáli v jeho prítomnosti, keď príde vo svojej sláve, so svojimi svätými s Ním. (porov. Lk 21,36, Mt 25,31, Lu 21,27, Lk 9,26) Toto je koniec koncov to, kvôli čomu je náš modlitebný život. Ak zistíte, že je ťažké sa s tým vyrovnať, tieto diela nie sú pre vás. Nedávno som hovoril s niekým, kto mi povedal, že pri nedávnej návšteve kláštora prečítala za štyri dni deväť kníh, a toto, ako ona priznala, aby sa vyhla pozdvihnutiu zraku pri čítaní a uznala prítomnosť nášho Pána, o ktorom ona vedela, že stojí pred ňou, keď čítala. Tu ide skutočne o nesprávne používanie náboženstva, tak rozšírené v naše dni, keď samotná náboženská prax sa stáva „miestom“, kde sa schováva pred Bohom.
Keď potom čítate tieto diela, čitateľ, keď sa vám zjaví Ten, kto je ich Autorom, pozdvihnite zrak od čítania a hovorte s Ním tvárou v tvár. To je to, kvôli čomu ste sa narodili. Keď raz opustíte tento svet, už sa s Ním nebudete môcť stretnúť týmto spôsobom, takže využite čo najviac čas, ktorý je vám daný. Nastavte ucho na to, čo vám hovorí, hľaďte na Neho, usmievajte sa na Neho a čítajte, keď vás pozýva. On má veľa čo povedať vám, nám a On hovorí v týchto zväzkoch. Úžasné témy! Povaha spasenia, očistca a oného sveta, život v novom stvorení, porážka Satana a ukončenie Duchovnej Vojny, prevod populácie tohto sveta do nového stvorenia, vzbudenie pastierov potrebných na vedenie stáda do nového sveta, Temná noc, do ktorej bol svet vtiahnutý v našich časoch, koniec tej Temnej noci a prostriedky, pomocou ktorých On dosiahol, dosahuje to všetko skrze lásku, ktorú má Boh pre nás všetkých a našu odpoveď na túto lásku. Všetko je to napísané v týchto knihách. Vy dostanete čas odpovedať primeraným spôsobom. Vaša odpoveď bude pravdivá, či už áno alebo nie.
Teológia, ktorú nám tieto zväzky predstavujú, je osviežujúca, živá a úprimná. Nepotrebujete nejaké PhD v teológii, aby ste ju pochopili. Je prístupná pre všetkých, ktorí si to želajú, je priama, jednoduchá a radosť čítať. Osvieži tie časti, ktoré iné teológie nemôžu dosiahnuť. Je to v skutočnosti všetko, čo neočakávate, že bude teológia. Mám pocit, že tí, ktorí si to prečítajú a prijmú to, budú mať trochu sklon sa o tom hádať alebo vstúpia do teologickej polemiky, ktorá tak rozštiepila oddelené cirkvi v priebehu storočí a ktorých plody sa stávajú v našich dňoch tak zjavnými - ich neschopnosť priviesť svojich veriacich k dokonalosti, ktorú som opísal. Táto neschopnosť sa lieči v týchto zväzkoch. Sám náš Pán hovorí v nich, a tým, ktorí so ochotní Ho prijať, udeľuje obnovu, osvieženie, život a pokoj.
Dielo Pravého Života v Bohu sa sotva začalo. Mám pocit, že v tomto počiatočnom období sa Posolstvá predkladajú cirkvám, ktoré môžu dať jednoduchú odpoveď, áno alebo nie, ktorú vyvolajú. Po skončení tohto počiatočného obdobia budú prezentované celej populácii naplno a potom si myslím, že sa udejú úžasné, ohromujúce veci, ktoré budú obsahovať veci nad rámec schopností ľudského myslenia - pri ich čítaní rozpozná obrovské množstvo ľudí ich Autora, Pána Ježiša Krista. Uvidia Jeho Tvár, budú počuť Jeho Hlas, usmievať sa na Neho, radovať s Ním a spomenú si, že Ho poznajú a milujú ho, a to už mnoho rokov. Amnézia (strata pamäti), do ktorej ich vrhlo Knieža tohto sveta, Satan, a ktorú cirkvi v ich súčasnom stave nedokážu napraviť, sa tak prekoná a oni vrátia sa späť do Cirkvi, pretože pre tých, ktorí milujú nášho Pána. nie je kam ísť. Ich návrat zmení Cirkev na nepoznanie.
Pre udalosti takého rozsahu existuje historický precedens. V štvrtom storočí cisár Konštantín vyhlásil kresťanstvo za oficiálne náboženstvo Rímskej ríše a došlo k obrovskému prílevu obyvateľstva do Cirkvi. Vo veľmi reálnom zmysle sa Cirkev odvtedy vyrovnáva s následkami tejto udalosti. Budúce udalosti, na ktoré poukazujem, budú dovŕšením, naplnením tohto veľkého Diela, ktoré sa začalo pred sedemnástimi rokmi.
Myslím si, že v Pravom Živote v Bohu vidíme začiatky veľkých udalostí. Navrhujem, aby ste si prečítali Posolstvá a premýšľali o nich.
Andrew CSWG
(November 2004)
|